Tvättråd vid utomhusmålning

Hej.
En vecka innan midsommar målade vi ”kjolen/underdelen” på altanen med grå färg.
Nu undrar jag om altanen behöver tvättas innan vi målar den ytterligare en gång till med grå färg ? I så fall : vilken typ av målartvätt ska användas och hur lång tid ska man vänta med målning efter tvättningen är avslutad ?Mvh Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne
    Tack för din fråga.
    Då denna yta ofta är mycket utsatt för stänk av regn och smuts så rekommenderar vi att ni först tvättar av den med vår Grovren Fasadtvätt.
    Tänk dock på att undvika att få tvättmedel på eventuella ytor som inte skall målas om då tvättmedlet kan etsa lite i ytan.

    En exakt tid för hur lång torktid som krävs är svårt att uppge då detta beror på vilka torkförhållanden som råder. Fuktkvot i virket får inte överstiga 16% och ytan måste vara helt yttorr.
    När vi nu går vi in i en lite fuktigare och svalare årstid gör detta att det torkar lite långsammare.

    Tänk på att tvätta med lågt tryck eller enbart vattenslang och inte högtryck som i stället kan trycka in vatten i trät och skada det färgskikt ni tidigare målat.
    Känner ni er osäkra på om det torkat ordentligt finns i de flesta återförsäljande butiker en enkel mätutrustning för att mäta fuktkvoten i virket.
    Här finner du butiker som kan hjälpa dig

     Om ni har fler frågor eller undrar över någon ting annat kring målning våra produkter så är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina, Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter