Utemöbler i ek.

Hej!
Jag har fått tag i gammalt ekplank, 50 - 60 år, som jag tänkte göra ett utebord av.
Det blir en väldigt hård och tät yta efter planhyvling.
Har ni något förslag på ytbehandling. Jag vill inte ha en för blank yta men den ska ändå tåla en del spill och sen vill jag så klart att det vackra träet ska synas.

Mvh Anders

Kommentarer

  • Hej
    Det låter som ett spännande projekt.

    Ek kan vara lite knepigt träslag utomhus och Du får räkna med att uvljuset gör att trät grånar rätt snabbt och denna process är svår att stoppa.

    En planhyvlad hård yta är inte optimal att olja på då ytan är blir mycket hård och stängd.
    För att öka inträgning rekommenderar vi att slipa upp och rugga upp ytan med inte allt för fint slippapper.
    Slipas inte ytan kommer inte trät här ta åt sig av oljan.

    Lägg därefter ett tunt lager med Uteplats Träolja och torka noga bort överflöd av olja som ej dragit in. Här är ett tätare underhåll att räkna med. Hårda ytor som Ek är bättre att olja oftare med tunna lager.
    Här i denna länk kan du läsa mer om Uteplats

    Ek kan reagera med alkaliska rengöringsmedel . Så undvik att tvätta med dessa.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter