Olja för terass och altan av trallvirke.

Hej,

Vi ska olja in vår nya terrass.
Vilka träoljor har ni för altangolv.
Kan man få den i olika färger/kulörer?
Vårt trallgolv är nyligen lagt i år. Kan vi behandla det nu direkt i år?

Kommentarer

  • Hej Carolina

    Tack för dina frågor.

    I vårt svar till dig har vi utgått från att det är en tryckimpregnerad trall och som är möjlig att behandla med olja. Idag finns många olika typer av trallgolv som inte alla är möjliga att behandla eller som kan kräva andra typer av behandlingar.

    Nytt tryckimpregnerat virke rekommenderar vi att låta vara obehandlad en säsong.
    Detta för att inte den impregneringsvätska som används skapar problem vid inoljning.

    Tvätta träet med Alcro Trallrent om det är smutsigt, grått, poröst eller mörknat.

    Tvätta även med Alcro Alg & Mögelmedel om träet är angripet av alg eller mögel. Skölj noga med vatten

    Om ytan inte är jämn kulörmässigt (flammig eller olikfärgad) slipa trallen för en jämn kulörmässigt. kulöråtergivning efter inoljning.
    Att slipa upp ytan ger även en bättre inträngning av oljan

    Vi har i vårt sortiment två olika Oljor för altaner och terrasser.

    Bestå Bevara

    är vår allra bästa terrassolja med ett underhållsintervall på upp till 4 år.
    Den tränger ner i virket och ger ett effektivt skydd mot upptag av vatten, motverkar uttorkning och minskar risken för torrsprickor. Bestå Bevara har utmärkt kulörhållning och ett långvarigt UV-skydd.

    Dessutom består innehållet av minst 75% biobaserad ingredienser.
    Bestå Bevara är framtagen för dig som vill en vacker yta och ett perfekt slutresultat som håller över tid.
    Bestå Bevara finns i färdiga kulörerna Svart , Grå och Brun.
    Men finns även som brytbaser och kan tillblandas till alla önskade transparenta kulörtoner.

    Träolja Uteplats
    Alcro Uteplats är en vattenburen träolja avsedd för årlig behandling av tryckimpregnerat trä, t ex trätrallar, men inte för hårda träslag som teak och ek.
    Alcro Uteplats har mycket god förmåga att tränga in i och försegla träets porer. Behandlingen gör träet fräscht och vattenavvisande och skyddar mot uttorkning och sprickbildning.
    Uteplats kan tillblandas i flertalet olika kulörer eller användas som färglös olja.

    Viktigt information!

    Underlaget skall vara torrt vid applicering, max 16% fuktkvot. Applicera Bestå Bevara eller Uteplats när risken för regn inom det närmsta dygnet är liten.

    Varning! Risk för självantändning. Använda trasor, trassel etc. kan orsaka brand inom flera timmar och ska placeras i en metallbehållare med vatten och förslutas väl innan deponering.

    Här i denna länk  finns mer information att läsa kring dessa produkter samt hur ni går tillväga vid inoljning

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.