Täcklasyr på tidigare laserat trä.

Jag har en västkuststuga som är laserad med transparent färgad vattenbaserad lasyr.
Nu funderar jag på att gå över till täcklasyr för att få en jämnare färg på huset.
Hur går man bäst tillväga? Är det bara att tvätta huset och sedan måla med täcklasyren? .

Kommentarer

  • Hej Gunborg

    Tack för att du ställer din fråga till oss.
    Om din träfasad är av timmer, ber vi dig återkomma för eventuella andra rekommendationer.

    Vi rekommendera följande inför byte till målning med vår Fasad Täcklasyr:

    • Tvätta fasaden noga med Grovren Fasadtvätt. Finns där påväxt rekommenderas att även desinficera med vår Alg och Mögeltvätt.
    • Skrapa/ slipa bort all löst sittande lasyr. Var även mycket noga att slipa bort väderslitet/grånat trä.  Detta uppstår om den tidigare lasyren varit för sliten och trät varit öppet.
    • Grundmåla hela ytan 1 varv med Bestå grundfärg
    • Måla 2 varv med Fasad Täcklasyr i önskad kulör.
    Här kan du läsa mer om dessa produkter.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter