Silikatfärg i våtrum?

Silikatfärg i våtrum i källare är det lämpligt?
Vilken glans kan man i så fall få?
Jag vill måla med en färg som kan andas, eftersom
betongen i väggarna kan innehålla fukt.

Kommentarer

  • Hej Hans

    Tack för din fråga.
    Även för dessa ytor rekommenderar vi våra målningsystem för våtrum.

    Vi får ofta frågor just kring oro för fuktvandring i källare och suterrängutrymmen.
    Därför vill jag börja med att ge dig en liten bakgrund kring hur vi ser på detta för torra utrymmen och sedan återkomma till din fråga gällande våtrum. Ber därför om ursäkt för att mitt svar på just din fråga gällande för våtrum kanske blir onödigt lång.

    Vi rekommenderar att väggar i källarutrymmen i bostadsmiljö målas med samma sorts väggfärg som övriga väggar inomhus av gips, puts och betong etc..
    (Undantaget kan vara vid tex en jordkällare som är nergrävd under mark. Dessa målas i regel istället med kalkfärg.)

    Det är en vanlig missuppfattning att man bör måla med en diffusionsöppen färg som exempelvis silikatfärg i tron att det är bra mot fukt.
    Silikatfärg är en av de färger som är mest diffusionsöppna men har man en fuktproblematik i väggkonstruktion så behöver denna åtgärdas för att konstruktionen inte ska skadas.

    Ingen färg som är diffusions öppen släpper dock genom tillräckligt mycket fukt för att kunna avhjälpa en problematik med inträngande fukt utifrån. Den släpper enbart igenom små mängder vattenånga. Man kan inte med hjälp av färg åtgärda en skadlig fuktinträngning.
    Vanliga väggfärger klarar en normalt förekommande fukt, överstiger den och blir för mycket släpper väggfärgen.
    Man kan därför inte heller skada en konstruktion genom att måla med väggfärg.

    För att återgå till din ursprungliga fråga kring våtrum.

    Om man i våtrum önskar måla med en diffusionsöppen färg så skulle det innebära att den blir diffusionsöppen från båda håll även från våtrummets sida.
    Diffusionsöppna färger (som jag i texten tidigare förklarade)kan inte avhjälpa eller förhindra en fuktproblematik som kommer utifrån.
    Samma mängd som den kan differera utifrån kan den även släppa in från våtrum in i konstruktionen. Våtutrymmen blir även om badkar eller Duschkabin används en fuktig miljö. Här är därför diffusionsöppna produkter inte att kommendera.

    För målning i våtrum rekommenderar vi att man istället följer de branschråd och regelverk som MVK (Måleribranschens Våtrums Kontroll ) anger.
    Det är även dessa regler som följs vid en eventuell uppkommen försäkringsfråga.

    Därför rekommenderar vi dig här att även i källare måla med ett våtrumsgodkänt målningssystem.
    Som Våtrum räknas alla rum som innehar en golvbrunn.

    Ett våtrum kan delas in i två olika våt-zoner :
    VT-Zon som står för Vatten Tätt system och gäller för Våt-zon 1 .

    och VA-vattenavvisande system som enbart får användas i Våt-zon 2.

    Här i vår utförandeanvisning  För Alcro Tät Våtrumsystem finner du mer information kring detta och kan lättare läsa dig till vilka riktlinjer som gäller för just de områden du i ditt våtrum önskar måla..

    Om du har fler frågor eller undrar över något i mitt svar är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.