Kulörval till kulören Oktan

Hej!
Jag tänker ha Färgen Oktan på en av mina väggar i sovrummet. Vilken vit passar till? Tänker på tak och lister.
Vill ha en ljusare färg på resterande väggar som matchar OKTAN. Vilken färg skulle det kunna vara?

I Köket Skulle jag också vilja använda mig av Oktan på väggen. Köket har mycket lite väggyta, nästan bara skåpsyta. Skåpen ska sprayas i en grön ljusar ton. typ nån mintgrön. Vilken färg har ni som förslag till mig?

Kommentarer

  • Hej Lovisa,
    Tack för din fråga och vad roligt att höra att du valt att måla med vår kulör Oktan.

    När det gäller färgsättning och rådgivning kring kulörval brukar vi vanligtvis i första hand hänvisa till våra återförsäljande butiker.
    https://www.alcro.se/Kontakta-Alcro/

    I de allra flesta butiker finns utbildade färgsättare och inredningsrådgivare och att be att få hjälp av dem brukar vara mycket uppskattat då de är mycket duktiga.
    Vi hjälper gärna till att förmedla kontakt med rätt person i den butik du önskar besöka. Du kan om så önskas lämna dina kontaktuppgifter här till oss så hjälper vi dig med detta.

    Men vi vill självklart ändå ge dig lite hjälp på vägen och ser vi till din första fråga gällande en vit kulör som passa till tak och lister så skulle vi här vilja rekommendera att i tak just använda våra takfärger färdiga vita nyans.
    Dessa är optimerade för just takmålning och om du inte önskar att helt bryta av och måla ditt tak i en helt annan kulör än vit så rekommenderar vi just att måla med någon av våra takfärger i den färdiga kulör som de från fabrik redan har.

    När vi ser på kompletterande kulör för golv och foderlister är vår Snö en neutralt vit kulör som passar bra till Oktan. Här finner du länk till kulören Snö tänk dock på att alltid även se kulörer i dess verklighet på plats i butik. Bildskärmar kan beroende av bildskärmsupplösning återge kulörer lite olika.

    Du önskar även ett förslag på mintgrön matchande kulör.
    Här är det då lite svårt att  veta hur just du upplever vad som anses vara mintgrön. Vi refererar alla så olika till hur vi beskriver kulörer.
     Därför är det många gånger lättare och enklare att få hjälp på plats ute i butik.
    Där kan ni samtidigt som ni tillsammans pratar om nyanser även titta på referenser/kulörpover och då lättare finna den nyans du eftersöker.
    Jag personligen tycker att 734 Blåstång passar bra tillsammans med kulören Oktan och vill därför tipsa dig om denna. Om du sedan önskar den justerad mot tex ljusare, mer blå eller kanske lite mer åt det gröna hållet så kan ni tillsamman i butik utgå från denna när ni ser på förslag.

    Vi hoppas att detta kan vara till din hjälp att komma vidare i dina val. Kontakta gärna butik och be att få boka in en träff med en Inredningsrådgivare eller färgsattare. Om du önskar hjälper dig gärna med kontakt i butik.

    Du är självklart välkommen åter om du har fler frågor eller vill ha hjälp med butikskontakt.
    Ha en fin dag och Lycka till med ditt projekt.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.