Rätt slags färg till köksväggar

Behöver råd om vilken slags färg jag bör välja till mina köksväggar.
Nedre delen av väggen består av spegelpanel och upptill är släta väggar.

Den behöver ju tålas att torkas av.
Jag kommer ovanför diskho ha 25 cm stänkskydd i kalksten men däröver målad vägg.
Men jag tycker det är snyggt om den inte ser blank ut utan har en mer matt yta.
Kommer välja en ganska ljus greige kulör.

Vad rekommenderar ni att jag väljer? /Ann

Kommentarer

  • Hej Ann

    Tack för din fråga.
    Ser vi först till de ytor som ska målas med väggfärg dvs de släta väggarna så är här avgörande för hur mycket och hur kraftfullt du kommer vilja torka av dem.

    Generellt sett så är alla väggfärger mer känsliga ju mattare de är medan vår Tålig som är halvmatt glans 20 tål mycket tuffare tag. Vill man kunna skura med borste så är vår våtrumsfärg Tät täckfärg den som tål allra tuffaste tagen. Den är dock halvblank.

    Önskar du måla med en matt färg rekommenderar vi här Pashmina eller Stil.
    som har glans en mycket vacker helmatt yta men har en yta som är lite mer tålig än våra andra matta väggfärger
    Den har en speciell yta som gör att den klarar mer än dessa övriga.

    Ser vi till den träpanel som du beskriver kommer vara mer utsatt rekommenderar vi att du målar med vår Servalac Finess. Finess har en extra motståndskraft mot fläckar och missfärgas inte lika lätt från tex kaffe eller vinfläckar och finns i matt , halvblank och blankt utförande.

    Viktigt dock vid målning av ny träpanel.
    • Kvistlacka alla kvistar med vår kvistlack.
    • Grundmåla ytan ett varv med Servalac Grund (Panelgrund används inte tillsammans med Finess)
    • Måla två varv med Servalac Finess i vald glans och kulör. Alla lackfärger behöver någon vecka på sig att härda för att uppnå full slityta. Så det kan vara bra att vara lite försiktig de fösta veckorna.
    Här kan du  med hjälp av vår sökfunktion söka på respektive produktnamn och finna ytterligare information om våra produkter.

    Kulörmässigt kan du här välja helt fritt då våra produkter går att få tillblandade i alla nyanser och kulörer.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter