Panelgrund eller tapetgrund för att måla på tapet?

Hej!
Jag ska måla på en vägg där det idag sitter en non woven tapet.
Jag har förstått att man bör grunda väggen innan man målar med väggfärgen. Min fråga är om jag kan använda er panelgrund istället för en tapetgrund då jag har en del panelgrund över sen tidigare målningar.

Kommentarer

  • Hej
    Tack för din fråga.

    Vi rekommenderar här Milltex Renova Grundfärg
    Milltex Renova Grundfärg är en vattenburen grundfärg för isolering av papperstapeter och stoftiga ytor före spackling eller målning.
    Milltex Renova Grundfärg har en limmande effekt som minskar risk att papperet i tapeten blåsar/bubblar sig när det blir vått av tex spackel eller färg.

    (Panelgrunder har andra egenskaper bla anpassade för att minska risk från genomslag från missfärgande ämnen och har inte samma limmande effekt)

    Viktigt är att den tapet du ska måla på sitter fast bra mot underlaget.
    • Ta bort all löst sittande tapet.
    • Om någon skarv släppt så behöver dessa limmas fast först.

    Om din tapet har en yta av vinyl eller mycket struktur är dessa oftast spaltbara/ delbara och man behöver först ta ned ytterskiktet. Dessa ytor kan innehålla plast som kan reagera med färg. Den pappersbaksida som då blir kvar grundmålas med Milltex Renova Grundfärg.

    Om du har fler frågor eller undrar över något , är du självklart välkommen åter.

    Trevlig helg önskar vi dig
    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej !
    vi har spaltat en struktur tapet.
    Ytan under är ganska fin nästan lite luden. Vi vill lägga en grund innan målning med vattenbaserad färg. Detta för att undvika bubblor.
    Fick rådet i färgaffären att använda Alcro Kraft grundfärg. Är detta ett bra val?

  • Hej Per och tack för din fråga.

    Det fungerar mycket bra att använda Kraft grundfärg här för att minska risk för blåsbildning. Då denna är en lösningsmedelsburen alkydfärg så doftar den dock rätt starkt och vår Spärra är ett trevligare och mer miljömässigt val.

    Vi rekommenderar alltid i första hand att använda vattenburna produkter när det alternativet finns, dels för att dessa är trevligare att arbeta med men även för att alltid försöka minska användningen av organiska lösningsmedel som inte är lika miljövänliga.
    Därför vill vi tipsa om vår Spärra som ett alternativ till kraft grundfärg.

    Jag vill även ge dig rådet att försöka slipa och dammsuga bort så mycket som möjligt av den lite ludna ytan då denna annars kan ge en oönskad struktur.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter