Ommålning badrum

Hej. Målade för ca 10 år sedan vårt badrum med ert våtrumssystem. Kan man måla över det med samma typ av färg igen? Krävs något förarbete förutom tvätt?

Kommentarer

  • Hej Björn

    tack för din fråga

    Javisst om ditt våtrumssystem målades i VT (Vatten tätt system)med vår Tät täckfärg som avslutande produkt och om där inte finns några skador som behöver fogas eller spacklas så kan du efter noggrann tvätt måla om igen med Tät täckfärg.

    Om där finns ytor som har VA system och istället för Tät Täckfärg har avslutande varv målats med Tålig så är det för dessa ytor Tålig som skall användas.
    Dvs det måste vara samma produkt som tidigare användes som nu målas med.

    Men om där finns ytor som behöver fogas eller spacklas krävs enligt MVK (Måleribranschens Våtrums Kontroll) att tätskiktet görs om från början.

    Om ditt våtrum uppfyller kraven för enbart ommålning är här mycket viktigt att ytan tvättas med både ett surt och ett basiskt rengöringsmedel. Detta för att alla tvålrester och kalkavlagringar först noga måste avlägsnas från ytan.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.