Är det viktigt med kulör på grundfärg?

Jag ska måla fönster. Täckfärgen ska vara röd. Innan det ska jag grundmåla fönstren. Jag har sett att er grundfärg finns i vit och röd. Man kan dessutom bryta den till valfri kulör. Nu undrar jag om det spelar någon roll vilken kulör man har på grundfärgen? Finns det några för eller nackdelar med olika kulörer på grundfärgen?
Anders

Kommentarer

  • Hej Anders
    Tack för din fråga.

    Det är bra att välja en närliggande kulörton men den behöver ej vara exakt samma.
    Det är snarare en fördel om där skiljer en aning så att det blir lättare att se att man inte missar att få på täckfärg ovanpå.

    Grundfärg klarar inte vädrets påfrestningar utan bryts snabbt ner om den inte övermålats med täckfärg.
    För hållbarhet i målningsystem är det därför viktigt att täckfärg övermålas två varv och med en rekommenderad åtgång av färg för hållbarhet. Dvs målas för tunt skikt med täckfärg slits grundfärg fram snabbare än vid tjockare skikt.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina