Olika kulör med samma färgkod...

Hej!
Har provmålat vägfärg
NCS S 3040 - Y80R på samma underlag, två tjocka pappskivor.

* av överbliven färg från en målning 2006 av målerifirma;
Tålig halvmatt 3,6 L, Brytbas B.

* från en provburk inköpt i mars i år;
Matt 0,45 L, Brytbas C.

Blev ganska olika nyanser. Vad kan det bero på?
Ålder? Brytbas? Färg via målarfirma resp provburk?

Känns osäkert att måla min vägg eftersom jag bara tycker om nyansen från färgen 2006.

Vänliga hälsningar
Viveka Backlund

Kommentarer

  • Hej Viveka,

    tack för din fråga.
    Det finns flera faktorer som kan göra att du här har olika kulörer mellan de två burkarna.

    Därför föreslår jag att du tar med dina uppstrukna prover in till en av våra återförsäljande butiker.
    Då kan de se vilken av dessa som stämmer överens med NCS S3040-Y80R.

    Det som kan vara orsaken är om den färg du förvarat sedan 2006 har börjat torka i sin burk så kan kulör eventuellt ha förändrats.
    Det kan vid något av blandningstillfällena eventuellt varit problem med butikens brytutrustning eller om ett om vi ändrat eller justerat ett recept som av någon anledning inte tidigare varit helt rätt.
    Det faktum att den ena av dina burkar har brytbas B och den andra är bruten från brytbas C borde dock inte vara orsak, då vi i dagen system enbart bryter från A och C bas. Dvs B-bas recepten är idag ändrade för att brytas från någon av dessa.

    När butik får jämföra dina olika kulörer med ett prov från NCS kulörkarta så kan de snabbt avgöra vilken av dessa som stämmer.
    Butiken kan om du istället föredrar den "felaktiga " kulören antingen på plats eller med vår hjälp skapa ett "eget recept" för just det utseendet.

    Här finner du närmsta butik som snabbt kan hjälpa dig.

    Om du har
    fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen
    åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på
    telefonnummer 020-62 20 20

    Med vänlig hälsning
    Christina

    Christina Alcro Kundcenter