NCS till Alcro sortiment

Hej,

Jag skulle vilja veta vilka av era färger som motsvarar eller ligger närmst NCS 2107-Y27R respektive NCS S2005-Y30R.

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Linn
    Tack för din fråga.Du kan få alla kulörer från NCS färgkarta tillblandade i våra produkter.
    Vi har dock inga egna framtagna kulörer med just de exakt dessa NCS värden du uppger.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.
    De två NCS du i din fråga är exempel för just detta.S2005-Y30R är en kulör i NCS färgkarta.
    Den kulören kan du få tillblandad i våra produkter likt alla andra kulörer som finns i NCS.

    NCS är ett mätsystem där man teoretiskt kan avgöra hur en kulör ser ut.
    Kulör 2107-Y27R är inte en kulörträff bland NCS utvalda kulörer utan ett teoretiskt värde för skapad kulör.
    I vårt receptur finns en kulör från annat fabrikat som heter 572 Tundra. Den ligger exakt just vid NCS värdet 2107-Y27R och om du uppger 572 Tundra hos våra återförsäljare så får du denna nyans tillblandad.

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och andra skapade kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.
    Ett tips om du här önskar kulörprov för dessa är att med hjälp av vårt provburksystem skapa dessa .
    Måla gärna upp dem på en skiva av papp, gips ets och ställ dem på den plats du önskar måla. Då får du enklare en bild av hur de kommer upplevas på plats.

    Om du har fler frågor är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!
    Vilken färgkod har sober natur täckfärg vägg matt äggskal nr 9?
  • Hej Carl

    Tack för din fråga.När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.Nr 9 Äggskal är dock närmast NCS S0502-Y .
    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!

    Läser svar ovan men undrar ändå om det finns NCS till kulören Säl?
  • Hej Sara

    tack för din fråga.
    Som du säkert redan läst så kan där finnas synbara avvikelser mellan kulör och NCS-Kulörerna men NCS S5020-B10G är den NCS kulör som är närmast vår 438 Säl.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej. Är det möjligt att få NCS koden till färgen Gråtrut?

    Tack!

    Mvh
    Sara

  • Hej Sara

    tack för din fråga.
    NCS S2005-Y10R är den kulör som bland NCS kulörerna är närmast 6 Gråtrut. Men vi vill göra dig uppmärksam på att där kan finnas avvikelser.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!

    Vilken NCS-kod ligger närmast nr 2 Fajans?

    Mvh,

    Karin
  • Hej Karin

    NCS S1002-Y är den kulör i NCS systemets färgkarta som är närmst vår Fajans. Viss skillnad finns dock.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej
    Har ett skåp målat i kulören Mussla
    Och ska ni beställa nya luckor till köket jag vill ha i samma färg.
    Man ska uppge NCS och jag hittar det inte någonstans när jag söker.

    Tacksam för svar.
    Frida
  • Hej Frida

    Tack för din fråga
    Kulören 4 Mussla är mest lik NCS S3005-Y20R.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.Vi rekommendera därför att ni jämför dessa två kulörer innan ni beställer era luckor. Då kan ni själva avgöra om NCS- kulören är tillräckligt lika som Mussla.
    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej! Jag undrar vilken NCS kod som ligger närmast er färg Fossil och Kalk?

    MVH Sanna

  • Hej Sanna

    Tack för din fråga.
    Som vi tidigare nämner så skiljer det ofta mellan de kulörer som finns i NCS färgkarta och våra egna framtagna kulörer och för dessa kulörer finns synbara skillnader.

    NCS S 2005-G80Y alt S1510--G40Y är de kulörer som mest lika Fossil
    NCS S 1005-G50Y är mest lik vår Kalk.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej Alcro,
    Har läst ovan och förstår att det kan vara svårt att nämna den exakta NCS-koden, men undrar vilken som ligger närmast 5 Snö?
    Med vänliga hälsningar
    Maja
  • Hej Maja

    Tack för din fråga.
    5 Snö är även om där finns skillnad mest lik NCS S0500-N.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,
    Undrar vilken NCS-kod lsom igger närmast er färg Krita?
    Vänliga hälsningar,
    Johan
  • Hej Johan

    Tack för din fråga.

    Vår 5 Krita är inte direkt lik någon av kulörerna i NCS Färgkarta. Mest lik är NCS S0500-N men där finns synbara skillnader mellan dessa två.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Vilken färgkod ligger närmast eran färg Keramik?

    Mvh,
    Karin
  • Hej Karin

    Tack för din fråga.
    Vår Keramik är en helt egen unik kulör och där finns inte i NCS färgkarta någon utvald kulör som är direkt lika.
    Den som dock är närmast är NCS S2502-Y. Men där skiljer synbart mellan dessa två.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.