NCS Sinnesro

Hej, vilken NCS-kod är närmast färgen Sinnesro?
Ingel

Kommentarer

  • Hej Ingel

    Tack för din fråga.

    Den NCS kulör som i NCS utvalda färgkarta som ev kan anses som närmast men med stor en avvikelse är NCS S 1002-Y50R.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.
    Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.

    Men för tex Bygglovsansökan eller för att nyans bestämma en kulör kan man använda de NCS kulörer som ligger närmast våra kulörer.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.