NCS koder till Bygglovsansökan för Kulörerna Linne, Rök och sommarmoln

Hej,

Jag skulle behöva NCS kod för Bestå färgerna Linne, Rök och Sommarmoln för ett bygglov.

Kommentarer

  • Hej Henni
    Tack för din fråga, vad roligt läsa att ni valt att måla våra produkter.

    Den kulör i NCS systemet som ligger närmast vår 127 Linne är S 3010-Y10R och för 465 Rök är det S 5502-Y som är mest lik.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa utifrån den redan befintliga NCS färgkartan utan skapas av våra egna kulörexperter.

    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS . Dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller alt ligga mellan två av dem. NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi kan uppfatta.

    Därmed bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.

    Men för Bygglovsansökan är det just närmsta NCS kulör som ska uppges.

    Om du har fler frågor eller undrar över något annat kring målning eller våra produkter så är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej, tack för svaret!

    Skulle jag kunna även få koden för Sommarmoln som jag frågade?

    Jag förstår att NCS skalan är inte helt komplett. Kan jag därmed beställa hem prover på dessa färger för att kunna visa exakta kulörer för bygglovshandläggaren? Tack för hjälpen!
  • Hej Henni,
    Ber om ursäkt för att jag missade Sommarmoln som har NCS S 2002-Y som närmsta NCS.

    Bygglovshandläggare godtar de NCS som ligger närmst. Det är för att de då kan avgöra och säkerställa att de kulörer ni valt passar för omgivningen. Då NCS systemet går att utläsa från de siffror och bokstäver som anger hur kulören ser ut så kan de enkelt skapa sig en bra uppfattning.
    De skillnader som finns mellan vår kulör och NCS är för dem inte avgörande och de godtar att du sänder dem dessa.

    På vår hemsida finns möjlighet att beställa kulörprover för våra inomhuskulörer, dock ej för utomhuskulörer. Detta finner du istället på plats ute hos våra återförsäljare .
    Men som sagt brukar inte bygglovshandläggare kräva detta.

    Om du har fler frågor eller undrar över något så är du välkommen åter.
    ber ännu en gång om ursäkt för att jag missade en del av din tidigare fråga.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej Jag behöver NCS kod för 291Sandsten och 171 Salamander kulörer för putshus.

    Då NCS koden behövs för en bygglovsansökan, vore det ju utmärkt att kunna få denna information på hemsidan för fasadkulörer.

    Tack för hjälpen!
  • Hej Alexandra

    Tack för din fråga.När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.För 291 Sandsten är NCS S 2005-Y20R och för 171 Salamander är NCS S 3010-G40Y  de kulörer du i din bygglovsansökan uppger.
    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.
    Men som här för tex Bygglovsansökan eller för att nyansbestämma en kulör kan man använda de NCS kulörer som ligger närmast våra kulörer..

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 020-62 20 20
    Hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter