Val av kulör för husgrund samt NCS - bygglovansökan!

Hej
Vi ska måla om huset och behöver NCS koder för byggansökan.
291 Sandsten
171 Salamander
157 Champinjon
123 Faluröd

Vilken grå kulör skulle ni föreslå till grunden på ett putshus i Sandsten eller Champinjon? Grunden går högt upp (delvis sutterängplan)

Kommentarer

  • Hej Alexandra

    Tack för dina frågor.
    Husgrundens kulör kan betyda rätt mycket för helhetsintrycket av husets utseende.
    Vill du till exempel att den ska hänga samman med marken eller fasaden.
    Eller ska den upplevas som en självständig enhet mellan mark och fasad? Oftast är det klokast att tona ned grunden och låta andra byggnadsdelar fungera som blickfång.
    Vi rekommenderar därför att välja dämpade jordnära färger för sockel och grund.

    Om ert hus och fasad upplevs som högt kan det oftast vara en fördel att välja en lite mörkare husgrundskulör. Det ger en känsla av stabilitet och ger ofta en bra inramning.

    Om husets dock inte upplevs lägre eller är en mindre villa , kanske en enplansvilla, så kan ni med fördel istället måla med samma kulör som på fasad.
    Här vill vi dock i första hand rekommendera dig att ta hjälp av butikspersonal på plats i butik. I de allra flesta butiker har specialutbildad personal som är mycket duktiga på färgsättning. Det är alltid är lättare när man tillsammans samtidigt kan titta på de kulörer som man resonerar kring. Ta gärna med bilder på ert hus.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.
    Därför vill vi rekommendera dig att vid beställning av din färg alltid uppge det rätta namnet för den kulör du valt istället för den kulör som i NCS systemet är mest lik.
    Men för bygglovsansökan vill de ha de NCS kulörer som ligger närmst vilka är enligt följande:

    291 Sandsten-S 2005-Y20R
    171 Salamander-S 3010-G40Y
    157 Champinjon-S 0505-Y20R
    123 Faluröd-S 5040-Y80R
    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 020-62 20 20
    Hälsningar
    Christina

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.