NCS-kod för kulörer från Alcro

Hej!

Jag skulle vilja veta NCS-koden på Salamander, fasadfärg till vårt bygglov.

Kommentarer

  • Hej Johanna,
    Tack för din fråga.

    Den kulör i NCS systemet som ligger närmast för 171 Salamander är NCS S 3010-G40Y.
    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa utifrån den redan befintliga NCS färgkartan utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS . Dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller alt ligga mellan två av dem.
    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi kan uppfatta

    Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.
    Men som här för tex Bygglovsansökan så är det närmsta NCS som uppges.

    Om du har fler frågor eller undrar över någonting annat kring våra produkter eller allmänt kring målning så är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter
  • Tack! och vilket ncs är närmst den färg för grundmur som ni kallar för Kalkstensgrå?
  • Hej Johanna,

    Den  NCS-kulör som är mest lik 7 Kalkstensgrå är S 3502-Y.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!

    Samma sorts fråga här: Vilka NCS-kulörer ligger närmast Näver och Olivlund?

    Vänliga hälsningar,
    Jens
  • Hej Jens,
    Tack för att du målar med våra kulörer och att du ställer din fråga till oss.

    Vi vill be dig uppmärksamma den i inlägget tidigare förklaringen till de skillnader som finns mellan våra kulörer och de NCS kulörer som ligger närmast i NCS systemets färgkarta. Detta så att du vid köpa av färg får rätt nyans tillblandad.
    De NCS kulörer du för bygglovsansökan anger är :
    Näver-NCS S 1005-Y20R
    Olivlund-NCS S 5010-G70Y

    Vänliga hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej
    Har målat med Alcro 9 äggvitor. Vad har den för NCS kod?
  • Hej Håkan
    Tack för din fråga,

    Vi vill först göra dig uppmärksam kring den information vi tidigare i tråden givit  om att våra kulörer inte är hämtade direkt från NCS systemets kulörer utan att det ofta kan finnas synbara skillnader mellan det NCS som ligger närmast och våra egna skapade kulörer.
    Det beror som vi tidigare skrivit på att NCS systemets kulörkollektion innehåller ett litet urval av vad som vi med våra ögon och vårt seende kan urskilja.

    Den NCS kulör som dock ligger närmast för vår Nr 9 Äggskal är S0502-Y.

    Om du har fler frågor är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,

    Jag önksar NCS-kod för Lovika 812.

    Tack på förhand!
    Marina
  • Hej,
    Tacksam om jag kan få den NCS-kod som ligger närmast 812 Lovika.

    Tack på förhand!
    Marina
  • Hej,

    tack för din fråga.
    Jag vill först göra dig uppmärksam på det vi tidigare här i inlägget förklarat att det kan finnas synbara avvikelser mellan våra kulörer och de kulörer som i Ncs systemets färgkarta är mest lika.

    Den NCS kulör som är mest lik vår 812 Lovika är NCS S 1002-Y.

    Med vänliga hälsningar
    Christina

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej vi byggde nytt Attefallshus förra året som vi målade i ÅSKGRÅ och skall nu bygga om vårt fritidshus och behöver ange en NCS kulör eftersom vi tänkte måla i samma kulör.
  • Hej Lars,

    tack för din fråga.Jag är dock lite osäker på vilken kulör du målat med.Vi har inte någon kulör med namnet Åskgrå.
    Kan det vara 406 Askgrå du menar så är NCS S 3502-G den kulör i NCS systemet som ligger närmast och det NCS som du i er bygglovsansökan uppger.

    Tänk dock på att alltid vid köp av färg använda dig av kulörnamnet 406 Askgrå då det finns viss skillnad mellan dem.

    Om det Inte var Askgrå som du målat med ber vi dig att återkomma .

    Med vänlig Hälsning
    Christina

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,
    Vilka NSC koder har följande putsfärger:

    Vitt: Alcro Äggskal 201
    Grått: Alcro 277 Ljus grafit
  • Hej Anders

    Tack för din fråga.
    Som du i tidigare inlägg i denna forumtråd säkert läst så skiljer det ofta synbart mellan våra kulörer och de kulörer som ligger närmast och som blir mest lik i NCS färgkarta.
    Närmsta och mest lika kulör för 201 Äggskal är NCS S0502-Y och för Ljus Grafik är S3500-N den kulör som ligger närmast.

    Med vänlig hälsning
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej !
    Skulle vilja veta vilken NCS kod som ligger närmast er kulör PLUTON ?
  • Hej
    Det närmaste Ncs på 724 Pluton är S 4010-G50Y

    Med vänlig hälsning Gunnar