Närmsta NCS

Jag undrar vilken NCS-kod 117 Murbruk, 131 Järn respektive 405 Klippgrå har. Vilka passar bäst ihop kulörmässigt på en fasad?
Vilka av era fasadfärger ligger närmast S 6502-B respektive S 7005-B20G?

Kommentarer

  • Hej Veronica,
    Tack för att du är intresserad av våra kulörer och ställer din fråga till oss här i kundforum.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa utifrån den redan befintliga NCS färgkartan utan skapas av våra egna kulörexperter.

    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS . Dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller alt ligga mellan två av dem. NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi kan uppfatta

    Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn om det är en av våra egna kulörer du valt och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.
    Men för tex Bygglovsansökan eller för att nyansklassificera en kulör kan man använda de NCS kulörer som ligger närmast för respektive kulör.

    De kulörer i NCS färgkartan som är de som ligger närmast för de kulörer du efterfrågat är följande:
    117 Murbruk - S 3005-Y20R
    131 Järn - S 6502-Y
    405 Klippgrå S 6502-G

    Du ställer även frågan vilka av dessa som kulörmässigt passar bäst tillsammans och det kan vara olika saker som påverkar hur en kulör fungerar på ditt hus.

    Så som hur omgivningen ser ut, hustyp men framför allt hur andra kulörer och nyanser som finns i fasadens omgivning kan påverka upplevelsen.
    Därför vill vi alltid börja med att rekommendera att med hjälp av våra kulörprovsburkar testa kulörerna.
    Måla upp dem på en skiva som du kan ställa upp mot din fasad så får du en bra överblick av hur de kommer upplevas på plats.

    Tittar vi på de tre kulörerna du frågar kring så upplevs Klippgrå ibland lite svalare i sin nyans än Järn och Murbruk.
    Murbruk har en mycket varmare ton och kan därför passa bättre tillsammans med Järn.

    När det gäller din sista fråga så vill jag först informera dig att alla våra produkter även går att få tillblandade efter NCS systemets kulörer.
    Vår kulör som heter 166 Gråval ligger mycket nära NCS S 6502-B. Det är dock en äldre kulör som inte längre på vår hemsida finns med som visningsalternativ men som finns att se ute på plats i butik.
    Vi har dock ingen egen kulör som liknar just S7005-B20G utan här rekommenderar jag dig i så fall att istället be dem blanda just NCS S7005-B20G.

    Om du har fler frågor eller undrar över något kring våra produkter eller målning så är du välkommen åter.
    Hälsningar
    Christina, Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter