Vart hittar jag NCS för kulörer från Alcro?

Varför vill inte Alcro ange NCS ?
Finns där en förteckning för vilken kulör i NCS färgkarta som liknar våra egna framtagna kulörer ?

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej!

    Ska ni söka BYGGLOV och kommunen efterfrågar närmsta NCS?
    Kontakta oss här eller via vår mejl kundcenter@alcro.se så hjälper vi er med detta!

    Men varför vill då Alcro inte ange NCS för egna kulörer?

    Väldigt ofta kan det skilja mellan våra egna framtagna kulörer och de kulörer som finns i NCS färgkarta.

    När vi på Alcro tar fram våra kulörer gör vi det väldigt fritt i vårt labb. Vi laborerar oss fram till våra vackra Alcro-kulörer genom att blanda flera olika kulörer med varandra, tills att vi kommer fram till precis den kulör vi letat efter.

    Eftersom slutresultatet därmed kan landa ganska långt från standard NCS-kulörer brukar vi inte hänvisa till närmaste NCS för våra kulörer. Även ”närmaste NCS” kan skilja sig mycket från Alcro-originalet.

    Om du hittat en kulör från Alcro som du gillar skulle vi därför rekommendera att låta din återförsäljare bryta färgen i just den kulören, och inte i en NCS, för att försäkra dig om att du får just det resultat du önskar.

    Vid bygglovansökan är närmsta NCS gångbart då man id dessa tillfällen vill bilda sig en uppfattning kring hur kulör ser ut och då är de skillnader som finns inte avgörande som vid målning.

    Vill du läsa mer om detta och mer om hur NCS Fungerar?
    Här i denna länk finns mer information att läsa

    Vänlig hälsning
    Alcro Kundcenter
  • Varför säljer ni då en NCS INDEX 2050 Alcro-variant? Vad är skillnaden på den och NCS egna NCS indec 2050?
    Therese
  • Hej Therese

    Tack för fin fråga.

    Vårt NCS -Index är vår framtagen färgkarta som innehåller Skandinaviska Frågeinstitutets alla utvalda kulörer. Dvs det är samma kulörer som från NCS index 2050.
    Det skiljer inte mellan dessa två.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Vänlig hälsning
    Christina