När är det för varm för att måla?

Sommar och högsommartemperaturer över 25 grader.
När är det för varmt för att måla? Kan man späda färgen för att det inte ska torka så snabbt.

Kan värmen påverka slutresultatet?

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • När det på sommaren blir dessa underbara sommardagar med högsommarvärme får vi många frågor kring när färg upplevs tjock och att den torkar för snabbt.

    Vi avråder från att måla när upplevelsen att färgen torkar försnabbt eller upplevs tjock och förändrad i sin konsistens mot för hur den normalt känns vid applicering.

    Målar man på en yta som har för hög temperatur eller när färgen torkar för snabbt kan torkprocess störas när färgen yttorkar för snabbt alt börjar torka innan den strukits ut klart på ytan den målas kan blåsbildning uppstå.

    Det är dock svårt att sätta en exakt temperaturgräns där det är för varmt då detta är även är beroende på vind och luftfuktighet.

    Vi rekommenderar att om färgens konsistens upplevs annorlunda än vanligt då är den påverkad av temperaturen och målning bör avbrytas till svalare temperatur uppnås.

    Hälsningar
    Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.