Tid mellan första och andra varvet vid fasadmålning?

Hej!

Målar med Bestå Briljant Täckfärg, en ytterpanel som sattes i slutet av september 2017. Panelen har över vintern stått grundmålad.

Nu undrar jag dels hur lång tid som får gå mellan fasadtvätt och första strykningen med täckfärgen? Dels hur lång tid som får gå mellan första och andra strykningen med täckfärgen?

Tack på förhand för svar!

Kundfråga

Kommentarer

  • Hej

    Tack för dessa viktiga frågor.
    Grundfärg i sig behöver ett väderskydd i form att täckfärg för att inte brytas ned.
    Vi rekommenderar därför att om man inte hinner övermåla den grundfärg man målat samma år, och panelen står över vinter att till våren målar ett nytt tunt grundlager.
    Då säkerställer man att man får den så viktiga fullgoda skydd som vår Bestå Grundfärg Trä ger.

    En förgrundad CMP märkt panel (Certifierad målad panel) rekommenderas övermålas inom ca 10 -12 månader.
    Har det gått längre tid bör ytan grundmålas enligt följande:

    • Tvätta fasad med Grovrent fasadtvätt. Detta för att få bort den eventuella kritning som kan uppstå samt den smuts av fett, sot , avgaser mm som kan ha fastnat på ytan.
    • Därefter rekommenderar vi att ytterligare ett varv med Bestå Grundfärg Trä just för att säkerställa att detta varv är helt intakt och inte nedbrutet eller försvagat på något ställe.

    Hur lång tid som får gå mellan tvätt och målning.

    Det är tyvärr lite svårare att ge ett direkt svar för. Det beror på hur utsatt ytan är för både sol och smuts.
    Förutsatt att ytan och underlaget hunnit torka desto snabbare man målar efter desto bättre är det då det innebär mindre risk för att pollen , fett , sot mm hinner fastna på ytan igen.

    Ytan som ska målas måste vara ren.
    Misstänker man att där finns fett , sot ,dammpartiklar pollen etc behöver ytan rengöras innan målning.

    Mellan första och andra varvet täckfärg finns ingen direkt tidsram rekommenderad.
    Oftast är det allra enklast och bäst att försöka måla båda varven i samband med varandra.

    Detta just för att slippa tvätta om fasaden.
    Men hinner man inte båda varven med under samma år kan man efter att man tvättat av fasad måla andra varvet till våren därpå. Bättre att vänta till våren än att måla i fel väderlek och temperatur!

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.