Måste jag tvätta innan jag ska måla?

Hej jag ska måla om lite möbler här hemma och när jag läser på färgburken så står det att jag ska tvätta med målartvätt först, behövs det verkligen?

Kommentarer

  • Hej,

    Det är mycket viktigt att ytor som ska målas är rena.

    Finns fett och annan smuts kvar på ytan kan färgen vidhäfta sämre.
    Var även mycket noga att torka bort rester från tvätt och andra tidigare använda skurmedel. Skurmedelsrester om innehåller tensider kan reagera med färg.

    Vi rekommenderar ett bra förarbete för att kunna uppnå ett bra resultat.

    • Tvätta - målartvätt tar effektivt bort fett och smuts som är svårt för ögat att se.

    • Slipa - gör blanka ytor matta och ta bort löst sittande färg eller träfibrer samt avlägsna ojämnheter. Spackla om det behövs och slipa igen när spacklet torkat. Glöm inte att torka bort slipdammet med en fuktig trasa.

    • Grundmåla - för att få ett jämt slutresultat och en bra vidhäftning.

    • Måla -  2 varv  för ett hållbart och snyggt slutresultat.

    Alcro Kundcenter