Hur målar jag om fasad som har blåsor?

Hej
Jag planerar på att måla om fasaden på mitt hus.
Tidigare ägare har målat med akrylatfärg, och det har uppstått blåsor i färgen. Vilken slags färg kan jag använda att måla ovanpå denna, och hur undviker jag blåsor? Bifogar bilder på tidigare färg och hur fasaden ser ut.
Tusen tack på förhand / Robin
Robin

Kommentarer

  • Hej Robin

    Tack för din fråga.

    Vanligtvis rekommenderar vi att fortsätta att måla med akrylatfärg och då måla om er fasad med vår allra bästa akrylatfärg Bestå Diamant.

    Här i denna länk kan du läsa mer om Bestå Diamant.

    Men rekommenderar er här att först kontakta en återförsäljande butik för att få hjälp att på plats undersöka orsak till uppkomst av dessa blåsor.
    Detta är svårt att utifrån bild avgöra.
    Blåsor kan uppkomma av olika orsaker och att säkerställa orsak för att bäst förebygga att de inte uppkommer igen är att rekommendera.

    En möjlig orsak kan vara om där funnits gammalt färglager som tappat vidhäftning. Då uppstår ibland blåsor när det nya färglagret torkat och det skapas spänning i ytskiktet. Den färg som satt dåligt "lättar" från underlaget. (Vidhäftning kan och behöver testats med rits-prov.)

    Blåsor kan även uppkomma om man målar i för fuktigt väder alt om ytan är för varm eller temperatur i luften är för hög och färgen yttorkar för snabbt vid målningstillfället. Då stängs fukt in och kan bli kvar i färgskiktet.

    Vid båda dessa tillfällen rekommenderas att tvätta ytan med Grovren fasadtvätt, skrapa bort alla blåsor och all färg som har dålig vidhäftning. Därefter grundmåla hela ytan innan ytan målas om med tex vår Bestå Diamant täckfärg.

    Ytor som tidigare varit målade med Linoljefärg kan också få uppkomst av linoljeblåsor. Vid dessa tillfällen är bäst att skrapa bort precis all färg på fasad och mer eller mindre börja om genom att fortsätt måla med just Linoljefärg. Men innan ett sådant projekt startas så tycker vi att det behöver ha kontrollerats och säkerställts genom en analys att det just är Linoljefärg.

    Många av våra återförsäljande butiker, framför allt kanske i fackhandel kan göra dessa analyser direkt på plats hos er alt i butik. Har inte butik på din ort möjlighet till detta kan återförsäljare istället sända in ett prov till oss och vi hjälper dem med analys.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina