Målat med utomhusfärg inomhus.

Vi får ofta frågan där man råkat ta fel burk och målat med utomhusfärg inomhus.

Många blir då oroliga.

Hur farligt är det om man råkat måla i vardagsrum med Bestå Täckfärg istället för väggfärg för inomhusbruk?

Hälsningar

Kundcenter
Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Nej, det är inte farligt eller skadligt, men våra inomhusprodukter är på flertalet sätt bättre lämpade.
    Vi avråder därför att medvetet välja att måla med utomhusprodukter inomhus.
    Men misstag sker som sagt ibland.

    Våra produkter för inomhusmålning är anpassade för inomhusmålning.
    • De är   formulerade för att lukta mindre.
    • Den tillsats mot påväxt  som i utomhusfärg finns är onödig i inomhusmiljö. Denna tillsats avgår dock inte till rummet, utan ligger kvar i färgfilmen när färgen torkat
    • Lukten kan troligen sitta i lite längre än för en inomhusfärg, men låt detvädra ut – lukten kan vara obehaglig, men ej farlig/skadlig.

    Är man nöjd med slutresultatet så kan man låta det vara som det är.
    Vill man måla om med inomhusprodukter för de ytor som nyligen målats med utomhusprodukt rekommenderar vi att kontakta oss för kontroll av eventuella andra rekommendationer kring förarbete etc.

    Hälsningar

    Alcro Kundcenter