Måla utemöbler av trä

Jag har fått gamla typiska ute/ balkongmöbler i trä, såna där ihopfällbara.
Vilken typ av färg rekommenderar ni att jag målar dem i?
Är sugen på någon blå kulör, inte att olja dem. 😀

Kommentarer

  • Hej Martha,

    Vi rekommenderar dig att om möjligt att först ta med någon del av dina trädgårdsmöbler in till butik.
    Då kan de hjälpa dig att avgöra hur dina utomhusmöbler/ balkongmöbler sedan tidigare är behandlade samt vilket träslag de är gjorda av.

    Om de är oljade så är det säkrast att fortsätta med just den sortens behandling då oljan ofta lämnar rester samt trängt ner i trät. Detta kan annars i vissa fall göra att färgen släpper.

    Om de är lackade eller målade med alkydoljefärg
    •  tvätta ytan med vår  Grovren Fasadtvätt. Finns mögel eller annan påväxt på ytan rekommenderas även  desinfektion med Alg och Mögelmedel
    • När de efter tvätt torkat, slipar du och tar bort allt löst sittande färg och eventuellt grånat trä. Viktigt att även skrapa/slipa bort gammal färg som kan ha tappat sin vidhäftning mot underlaget. Annars finns riks att denna släpper när den övermålas.
    • Finns ändträ som inte sedan tidigare är målade behandlas dessa med Bestå Grundolja
    • Grundmåla därefter hela ytan med Bestå Trägrundfärg.
    •  Måla  två varv med Bestå Utsikt Fönsterfärg i önskad kulör.
    Här i  vårt arbetsråd finns detta ytterligare beskrivet.
    Här i denna länk kan ni läsa mer om Bestå Utsikt Fönsterfärg
    Och här i denna länk finner ni våra ovan nämna rengöringsprodukter.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter