Hur ska man måla utekök?

Vi ska bygga ett utekök som vi vill måla. Har läst att det är svårt att få bra resultat om man målar på tryckimpregnerat virke så jag undrar vad vi ska täcka på kring målning om vi använder vanligt virke för att det ska hålla i många år?
Sara

Kommentarer

  • Hej Sara

    Tack för din fråga.
    Jag ber om ursäkt för att mitt svar till dig är försenat.

    Det stämmer att ytor som är tryckimpregnerade är lite knepigare att täckmåla. Dessa ytor beöver bla stå obehandlade över tid innan målning vilket gör att ytorna måste slipas mycket noggrant innan målning. Detta då trät under denna tid slits ned av väder och vind.

    Vi rekommenderar att måla dessa ytor med vårt Bestå system för Fönster och snickeri för utomhusbruk.
    Om möjligt måla så mycket som möjligt innan ni monterar/bygger ert utekök. Om detta inte är fullt möjligt försök att behandla alla ändträ innan montering. Ändträ är de ytor som på trä lättast tar upp fukt.

    Vi avråder från att måla bänkskiva och de ytor där mat kommer ha direktkontakt vid tex tillredning . Dessa ytor bör istället behandlas med oljor avsedda för livsmedelshantering.

    Så här går ni till väga:

    • Ytorna måste vara rena och fasta. Lösa träfibrer slipas bort.
    • Grundolja alla ändträ och ev skarvar med Bestå Grundolja
    • Grundmåla sedan alla ytor ett varv  med Grundfärg Trä.
    • Måla alla ytor två varv med Best Utsikt eller Accent fönsterfärg beroende på vilken glans ni önskar.

    Här i denna länk kan du läsa mer om dessa produkter
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina