Måla som gravid

Hej!
Jag är väldigt tidig i en graviditet. Vi håller på och målar om hallen. Taket har vi målat och nästa steg är att måla panelväggarna. Vad ska jag som gravid tänka på?
Mvh Caroline

Kommentarer

  • Hej Caroline,

    Först och främst vill vi säga Grattis och tack för att du ställer din fråga till oss.
    Ja visst kan du kan måla även under din graviditet. Viktigt att du väljer vattenburna produkter.

    Här nedan följer några hållpunkter vi tycker är viktiga och som kan guida dig till en säker målning även under din graviditet.
    • Viktigt att INTE använda produkter med lösningsmedel som klassas som farliga. Exempel Lacknafta, alifatnafta eller någon sorters Thinner eller förtunning.
    •  Följ som alltid anvisningarna för säker hantering och ha god luftväxling och skydda hud och ögon från färg - då är innehållet i Alcros alla vattenburna färger säkert för både dig och för barnet i magen.
    • När du är gravid ska du dock undvika att jobba med t ex att skrapa ner riktigt gamla färglager som kan innehålla bly, och använd inte heller lösningsmedelsburna produkter.
    • Man bör inte använda sig av speedheater, värmepistol eller annan värmemetod för att lösa färg då detta kan skapa ångor. Utan istället använda vår Färgborttagare.
    • Undvik även att använda rengöringsmedel i spray då dessa ofta innehåller alkoholer. Välj istället målartvärr och rengöringsmedel som blandas ut i vatten och torkas med trasa.
    •  För gravida yrkesmålare finns arbetsmiljöföreskrifter i AFS 2007:5.
    Sist men lika viktigt ändå är att lyssna på kroppen och att förstås ta de pauser du behöver.

    Vi arbetar ständigt med hälsa och miljö i fokus och
    här kan du läsa mer om vårt övriga miljöarbete https://alcro.se/om/miljo

    Om du har fler frågor eller undrar över någonting i vårt svar är du välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej! Jag funderar på hur rekommendationen är för mig som gravid kring att lacka med er vattenburna klarlack?
  • Hej Julia

    Tack för din fråga och grattis!

    Detsamma som vi i inlägget uppger för vår vattenburna färger, gäller även för våra vattenburna lacker .
    Du kan tryggt lacka med alla våra vattenburna produkter då dessa inte innehåller skadliga lösningsmedel.

    Följ alltid anvisningarna för säker hantering, och ha god luftväxling och skydda hud och ögon från färg (i det här fallet då lack) - då är innehållet i Alcros alla vattenburna produkter säkra för både dig och för barnet i magen.
    Detta gäller ju så klart alla och inte enbart dig som gravid.

    Om du har fler frågor så är du självklart välkommen åter!

    Vänlig hälsning

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej! Jag är gravid och ska måla lite möbler mer er detaljfärg spervalac. Är den ok att måla med som gravid?

    Anna
  • Hej Anna,

    Tack för din fråga.
    Javisst, vår produktserie Servalac finns sedan 10 år tillbaka enbart som vattenburen produkt och innehåller därför inga farliga lösningsmedel.

    Följ alltid anvisningarna för säker hantering, och ha god luftväxling och skydda hud och ögon från färg då är innehållet i Alcros alla vattenburna produkter säkra för både dig och för barnet i magen.

    Detta gäller ju så klart alla och inte enbart dig som gravid.
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.