Måla sandgrängat tak

Hej!

Jag skulle vilja måla om taket i sovrummet, men eftersom taket är sandgrängat vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att inte riskera att det lossnar.

Har läst att Milltex 2 lätt kanske kan fungera,men vet inte om man behöver grundmåla först?

Hanna

Kommentarer

  • Hej Hanna
    Tack för att du hittat till vårt kundforum och tack för din fråga.

    Det stämmer bra att det är Milltex 2 Lätt som du här ska måla med.
    I vårt Produktfaktablad för Milltex 2 Lätt finner du mer information om denna produkts egenskaper.

    Vad är det då som gör att dessa grängade tak är svåra att måla om?
    Ett sandgrängat tak klarar inte att bära allt för tung färgfilm. Därför rekommenderas dessa tak att målas så få varv som möjligt och med extra lätt tak färg. Dessa tak bör därför Inte grundmålas
    Detta minskar risk för att problem uppstår. Dock kan ommålning av dessa taktyper inte garanteras
    då det vid många ommålningar och flertalet lager slutligen någon gång gör ytan för tung och den sandgrängade ytan släpper.

    Tyvärr finns inget bra sätt att veta om det klarar ytterligare ett varv eller inte men vet du att det målats mång gånger så ökar alltså risken.

    Lycka till och vi håller tummen för att just detta tak inte målats så många gånger tidigare.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!
    Råkade komma åt ett grängat tak. Nyproducerat för två år sedan. Blev ett svart märke som jag torkade av med våt disktrasa. Märket försvann , men också den grängade ytan. Ser ok ut men i visst ljus/ vinklar ”lyser” ytan jämfört med det övriga taket som är helt matt. Fläcken är c:a 2x5 cm. Finns det något snabbt och enkelt sätt att fixa detta ???
  • Hej Mikael

    Tack för din fråga.
    Det kan vara svårt att bättra en fläck i ett tak och få ytan helt både ytmässigt och kulörmässigt lika.
    Sandgrängade tak är speciella då dessa behöver målas med Milltex Lätt takfärg för att färgfilm inte skall bli för tung och göra att sandgrängade putsen släpper.
    På din beskrivning låter det här som om putsen sitter lite dåligt
    Vi rekommenderar dig därför att enbart i första hand försöka bättra med färg på den ytan där fläcken sitter.
    Troligtvis har den takfärg som där idag över tid av de partiklar som finns i vår luft förändrats något kulörmässigt.
    Detta gör att det här kan vara svårt att få det helt kulörmässigt bra.
    Men då sandgrängade tak bör undvikas att målas för många varv så rekommenderar vi ändå dig här att enbart måla på den fläck som sitter.

    Tyvärr finns inget bra sätt att laga sandgrängen om även den skadats.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter