Måla pallkrage

Hej,

Vilket alternativ rekommenderar ni om man vill måla sina obehandlade pallkragar (svart)? Eftersom vi ska odla mat vill man inte det ska vara några skadligs ämnen i färgen.

Kommentarer

  • Hej Mikael

    Tack för din fråga.

    Många som önskar behandla och snygga till sina odlingskragar har använt sig vår träolja för altaner.
    tex vår Bestå Bevara Terrassolja som även finns i färdiga kulörer eller den brytbara Alcro   Uteplats Träolja

    Vi har dock ingen specifik framtagen och optimal produkt som både är utseendemässigt hållbar och optimerad ur odlingssynpunkt.

    När man odlar i pallkragar och andra ytor av trä så innebär detta att trät och den behandling man väljer utsätts för en konstant fukt.
    Då träolja inte bildar film så flagar den inte när den utsätts för genomträngande och bakomliggande fukt.
    Alla utomhusprodukter innehåller en viss mängd alg och påväxthämmande så även Träolja.
    Det optimala är därför att inte behandla ytor som skall vara i kontakt med grödor.

    Men önskar man behandla dem rekommenderar vi att i första hand enbart behandla utsidan och den yta som ej har direktkontakt med jord och grödor.

    Träolja kan pigmenteras till flertalet kulörer och då även i svart nyans.

    Om du har fler frågor eller undrar över någon ting annat kring våra produkter eller rent allmänt kring målning är du välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.