Måla på grundad ytterpanel

Vi har precis köpt ett hus från sekelskiftet som är i desperat behov av ny panel.

Övre delen av huset har stående dubbelfas och nedre liggande utanpå en timmerstomme.

Vi vill byta panelen så här års så och tittar därför på grundad panel men vill inte använda plastfärg. Vilken färg och vilken leverantör av färdiggrundad panel rekommenderar ni?

Kommentarer

  • Hej Jessica

    Tack för att du ställer din fråga till oss.
    Vår första rekommendation är här panel som är förgrundad med Tikkurila Pinja Protect alt förgrundad och mellanstruken (Dvs att den även har ett täckfärgs skydd och sedan kan färdigmålas ett varv med våra produkter) med Tikkurila Ultra Pro 30.
    Dessa två industriprodukter som är uttestade med våra produkter och ger samma funktion och utmärkta skydd som våra egna målningssystem.

    Om er trävaruleverantör inte har möjlighet att leverera er panel med Tikkurilas produkter rekommenderar vi som andra hands alternativ att välja ett CMP märkt virke.
    CMP, Certifierad Målad Panel, är ett system för kvalitetssäkring av industriellt ytbehandlade utvändiga panelbrädor. CMP-systemet säkerställer höga krav på träråvaran, färgen, fuktkvoten och den industriella ytbehandlingsprocessen för att panelbrädorna ska vara optimalt anpassade till framtida funktion.

    Då du nämner att ni önskar måla med alkydoljefärg så är här dock viktigt att kontrollera med bygghandel att den CMP märkta grunden är en för alkydoljefärg rekommenderad grundfärg. Det finns vissa CMP märkta paneler som enbart rekommenderas att övermålas med akrylatfärger.

    Här i bifogad pdf kan du läsa mer kring våra rekommendationer för val av förgrundad panel till målning med vår Modern Oljefärg.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen
    åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på
    telefonnummer 020-62 20 20.

    Hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter