Kan man måla över linoljefärg inomhus?

Hur målar jag fönsterfoder och lister  inomhus som är målade med linoljefärg?  Jag vill måla om dem med Alcro Servalac halvblank?

Kommentarer

  • Hej Katarina,
    tack för att du ställer din fråga till oss och för att du väljer att måla med vår Servalac!

    Ytor inomhus som tidigare målats med linoljefärg kan målas över med vår Servalack.
    Inomhus finns inte samma risk för linoljeblåsor då ytorna inte utsätts för samma uppvärmning som solbelyst fasader. Vilket är en av anledningarna till att vi avråder från att utomhus måla ovanpå linoljefärg med annan typ av produkt.

    Servalac Servalac Halvblank är en lackfärg som ger en hård och slät halvblank yta. passar för t ex snickerier, dörrar, luckor och möbler.  Här i denna länk finns information om Servalac.
    • tvätta av ytan noga med Måltvätt och toka noga bort alla rester från både tvätt och andra sedan tidigare använda skurmedel från ytan. Här i denna länk finns mer information att läsa om vår målartvätt
    • matta ned ytan med ett fint till medelfint slippapper.
    • grundmåla ett varv med Servlac grund
    • måla 2 varv med Servalac i önskad glans och kulör.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen
    åter.

    Hälsningar
    Christina
  • Hej!
    Vad kan jag över linoljefärg med som är på pärlspont inomhus, går det bra med vanlig väggfärg?

  • Hej Kai

    Tack för din fråga.
    Träpaneler /pärlspont och andra snickerier är bäst att måla med lackfärg.

    Väggfärger är mer anpassade för att rollas ut på släta ytor så som betong, gips spån-skivor och har inte samma egenskaper att flyta ut så som lackfärger har.

    Därför råder vi dig här att inte välja någon av våra väggfärger utan istället måla med vår Servalac.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.