Hur målar man över en tapetbård?

Hej! Vi ska måla på tapet, men längst upp sitter en bård. Går det att spackla bården så det blir ett bra underlag att måla på eller måste man ta bort den för att kunna måla?

Kommentarer

  • Hej Tove

    Tack för din fråga.
    Javisst kan ni måla över er bård.
    All lös tapet som inte har vidhäftning mot underlaget måste tagas bort.

    • Om er tapet och bård sitter bra kan ni försiktigt slipa ner kanterna.
    • Grundmåla sedan hela ytan med Milltex Renova Grundfärg.
    •  När ytan torkat kan ni sedan spackla de kvarvarande kanterna på bården.
    Tapeter har ibland en förmåga att när de blir våta ge en viss blåsbildning. Vattnen i spackel och färg kan löser upp tapet och det lim den limmats med.

    Bästa sättet att förhindra blåsbildning är att grundmåla hela ytan med vår Milltex Renova Grundfärg.

    Milltex Renova Grundfärg är en vattenburen grundfärg för isolering av papperstapeter och stoftiga ytor före spackling eller målning. Motverkar blåsbildning och lämnar en mycket fin yta för vidare behandling.

    Här i denna länk kan ni läsa mer om vår Milltex Renova Grundfärg

    Om du har fler frågor eller undrar över något är du välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.