Måla om trähus som målats med oljefärg

Hej, vilken produkt/er från er kan vi använda oss av? Vi har ett trähus i Stockholm som är målat herrgårdsgult med oljefärg. Målat 2ggr och grundmålat 1ggr för 12 år sedan, vi har inga träd runt huset och ganska öppna ytor så färgen har nu börjat blekna och flagna vid sprickor på vissa ställen. Nu funderar vi på grå kulör med vita eller beiga knutar. Har kikat på era produktbeskrivningar men känner mig osäker. Mvh Niklas

Kommentarer

  • Hej Niklas

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Vi rekommenderar att om ert hus sedan tidigare är målat med alkydoljefärg, målar med vår Modern Oljefärg.

    Om den oljefärg ni tidigare målat med istället var en linoljefärg rekommenderar vi att ni även fortsättningsvis målar med Linoljefärg.
     Vid linoljefärgsmålade fasader finns annars större risk för uppkomst av linoljeblåsor.
    Linoljefärg finner ni hos våra återförsäljande butiker dock från andra leverantörer än vi.

    Saknas information och vetskap finns kring vilken typ av oljefärg som sedan tidigare målades med kan fasadexpertutbildad butikspersonal hos våra återförsäljande butiker hjälpa er att undersöka detta.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej
    Vi har målat våran stuga för ca 10 år sedan.Använde då Genuin oljefärg,den verkar inte finnas längre i erat sortiment.Vad tar vi instället?
    Ulla Avander
  • Hej Ulla

    Tack för din fråga.
    Modern Oljefärg heter vår oljefärg för fasad.
    Här kan du läsa mer om denna.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter