Måla obehandlat gammalt trästaket.

Hallå!

Jag ska måla en veranda och ett staket i obehandlat trä och undrar hur viktigt det är att göra rent ytan innan jag målar med grundfärg. Eftersom verandan troligen är 5-10 år gammal så är träet missfärgat/svart på vissa ställen. Måste jag få bort detta innan jag börjar grundmåla? Och i så fall hur?

Kommentarer

  • Hej Josefin,
    tack för att du hittat till vårt kundforum och ställer din fråga till oss.

    Att måla på åldrat och mycket slitet trä kan vara lite av en utmaning. Det är svårt att få ett hållbart resultat om virket stått obehandlat och över tid torkat ut.
    Finns där mycket sprickbildning finns risk att sprickorna även efter även efter målning risk att dessa sprickor blir större och att färgen då spricker när trät rör sig.
    Spricker färgskiktet kommer fukt in mellan färg och trä och börjar färgen släppa.

    Ett riktigt väderslitet staket där trät torkat ur för mycket och som tappat lite av sin hållfasthet är därför mång gånger bättre att behandla med en pigmenterad Terrassolja eller olja för altaner tex vår Bestå Bevara eller Alcro Uteplats.
    Kulörmässigt blir detta inte täckande kulör som vid målning.

    Vill man ändå prova att måla ett staket som stått över lång tid obehandlat behöver man lägga tid på ett bra underarbete
    .
    Viktigt att först göra en bedömning om hur hållfastheten och virkets skick. Ett allt för slitet trä kan inte alltid räddas utan kan ibland istället behöva bytas ut helt eller delvis.

    • Ytan måste först med Grovren fasadtvätt tvättas helt ren från smuts, damm, sot och fett från avgaser och andra föroreningar.

    • Därefter tvättas även ytan med Alg och mögelrengöring för att ta bort ev rester från sporer av alg och mögel som kan ha satt sig i ytan.
      Här
      kan du läsa mer om våra rengöringsprodukter.

    • Därefter behöver hela ytan slipas mycket noggrant så de yttersta mm av trä som varit väderutsatt slipas bort. Denna yta har tappat sin hållfasthet och om man målar på denna så släpper den från trät. Slipa noga ned till nytt hållfast trä.

    Därefter kan staketet målas med våra  Bestå fönsterfärg system.
    • Grundolja alla ändträ med Bestå Grundolja.
    • Grundmåla sedan hela ytan flödigt med 1 varv med Bestå Grundfärg.
    • Måla två varv med Bestå Utsikt eller Bestå Accent  Fönsterfärg.

    Här kan du läsa mer om dessa produkter.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.