Måla när det är varmt

Hej. Kan jag måla fast det är varmt och i solen med Alcro Bestå?

Kommentarer

  • Hej

    tack för din fråga.

    Oberoende av vilken produkt du målar med så avråder vi från att måla i direkt sol eller på en för varm yta.
    Detta då färgens torkprocess kan störas. Om man målar på en för varm yta hinner färgens torkprocess starta redan innan du hunnit måla och pensla ut din färg och den kedja av processer som sker under torktid kan störas.

    Om du målar i direkt sol så kan färgen även hinna yttorka för mycket så att torkprocessen störs och fukt från lösningsmedel mm kan blir kvar under färgfilmens första yta.
    Detta kan skapa bla blåsbildning och dålig vidhäftning.

    Soliga och riktigt varma dagar rekommenderar vi att " jaga skuggan" och måla de fasadsidor som inte är direkt belysta.

    Målar man tidigt på morgonen eller sent på kvällen så bör man även vara försiktigt så att nattdagg ej sätter sig på den nymålade färgytan innan den torkar eller att nattdagg finns kvar på yta som ska målas.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,
    Men går det bra om man håller sig i skuggan? Det är dock ändå 20-25 grader i skuggan på eftermiddan...

    /Steve
  • Hej Steve
    Det är svårt att sätta en exakt gräns där det börjar bli för varmt.

    Hur hög luftfuktighet som råder vid målningstillfälle samt hur snabb man är på att lägga på och måla ut färgen klart över ytan är också en avgörande faktor.
    20-25 grader på väl avsvalnad yta brukar inte vara något problem.
    Men vid högre temperaturer än så bör man vara försiktig. Det är viktigt att färgen inte påbörjar sin torkprocess redan i pensel eller vid utmålandet.

    Börjar det kännas som om färgen i pensel ändrar karaktär och torkar fort är det dags att avsluta och söka en svalare plats att måla på.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.