Måla kopparrör och element

Hej,
Jag har relativt nyinstallerade kopparrör som går längs med min vägg i vardagsrummet som jag vill måla i samma kulör som väggarna är målade med.
Jag vill även måla elementet i samma färg.
Det är målat sedan tidigare.
Vilken produkt rekommenderar ni för element och radiatorer ? Kan jag måla dem med den väggfärg som blev över?

Tack på förhand!
Peter

Kommentarer

  • Hej Peter

    Tack för din fråga.

    För att måla element/ vätskefyllda radiatorer och rör i samma kulör som vägg rekommenderar vi  Servalac (blank, halvblank eller matt) i valfri kulör
    eller vår Elementfärg i kulören Tonad vit.
    Båda dessa klarar temperaturer upp till ca 70-80 grader.

    (Element och kopparrör som är äldre än från början av 1990-talet är svårare att måla. De kan missfärgas och därför rekommenderas att dessa först grundmålas med Metallgrund för att minska risk för problem.)

    Vi avråder från att måla element med Väggfärg.
    Väggfärger är generellt svårare att hålla rena från damm och smuts. Element brukar tendera att bli lite dammiga och behöva torkas av ordentligt med vatten ibland. Elementfärg och Servalac är lättare att uppnå en vacker yta med. Väggfärger är mer anpassade för att roller-målas på släta större ytor.

    Elementfärg finns i kulören Tonad Vit och därför blir vår Servalac bäst här när du önskar måla med samma kulör som din väggfärg.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter