Måla knutar och vindskivor

Hej, funkar det att måla Bestå Täckfärg eller Bestå Briljant på vindskivorna?

Kundfråga
Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej Pernilla,
    Tack för din fråga.

    Är dina knutar och vindskivor sedan tidigare målade med en akrylatfärg?
    Javisst då kan du måla med vår Bestå Briljant eller Bestå Täckfärg .

    Är de istället målade med alkydoljefärg rekommenderar vi istället våra alkyder Bestå Utsikt eller Modern Oljefärg

    Här i denna länk kan du läsa mer om dessa produkter.

    Är istället dessa ytor målade med annan sorts färg som linoljefärg eller Slamfärg/falurödfärg ber vi dig återkomma för andra rekommendationer.

    Som alltid behövs ett grundligt förarbete med tvätt, eventuell skrapning/borstning och behandling med grundolja och grundfärg enligt vår rekommendation för systemmålning.
    Här kan du läsa mer i vårt arbetsråd för systemmålning av träfasader

    Om du har fler frågor eller undrar över någonting annat kring våra produkter eller helt allmänt kring målning så är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Jag tänkte använda Bestå grundolja, Bestå grundfärg och Bestå fönsterfärg till nya obehandlade vindskivor.
    Har läst lite olika råd på nätet vad gäller baksidan av vindskivan.
    Ska de oljas, grundas och färdigmålas även på baksidan? Eller är det endast ändträt som oljas och framsida och kanter som målas?
  • Hej Lena

    Tack för din fråga och tack för att du väljer våra produkter när du målar.
    Vi rekommenderar att baksidan som ligger mot fasad ej målas.
    • Vi rekommenderar att alla ändträ och skarvar Grundoljas med Bestå Grundolja. (Enbart dessa och ej hela ytan) Var mycket noga att torka bort överflödig olja.
    •  Därefter Grundmålar ni hela ytan dvs brädans alla sidor och kanter 1 varv med Bestå Trägrundgrund.  Grundfärg bör påföras ovanpå oljan helst inom 1 dygn men senast efter 7 dygn.
    • Måla därefter hela ytan 2 varv med Bestå  Utsikt eller Bestå Accent fönsterfärg.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej Christina
    Jag förstår inte! I din andra mening i ditt svar till Lena ang. nya vindskivor rekommenderar du att baksidan mot fasad lämnas omålad. OK!
    Lite längre ned säger du att brädans alla sidor ska behandlas.
    Vad är det som gäller?
    Torbjörn Alm
  • Hej Torbjörn

    Tack för din fråga och tack för att du uppmärksammar mig på detta.
    Jag ber om ursäkt för den dåligt formulerade texten och ska göra om detta inlägg så att det blir korrekt och tydligt.

    Fasadpaneler och knutar, foder ska alltid  lämnas omålade på baksidan .
    Lenas fråga var som du skriver här gällande omålade vindskivor och inte knutar.
    Vindskivor vill man vanligtvis även måla baksidan då den är synlig och då målar man enligt min rekommendation.

    Men man kan lämna dem omålade om man vill.

    Vänlig hälsning

    Christina Alcro Kundcenter