Måla kakel

Hej,

Vilken av era produkter rekommenderar ni att måla kakel med? 😀

Tack!

Kommentarer

  • Hej Maja,

    tack för att du ställer din fråga till oss.

    I vårt sortiment finns ingen specifik produkt anpassad just för målning av kakel och därmed ingen uttalad rekommendation av produkt.

    Har man dock ett glaserat kakel i torra utrymmen så brukar det dock oftast gå bra att måla. Dock är det mycket viktigt att allt fett och smuts som även kan ha fastnat i fogarna tvättas bort.
    Detta kan ibland vara svårt att säkerställa.
    Vi rekommenderar därför att ta med i tanken att får man problem så går det inte att återställa kaklet till ursprungligt skick när man väl börjat måla.
    •  Tvätta noga med målartvätt och matta ned ytan med fint våtslip-papper.
    • Ytan kan sedan målas med vår Tät täckfärg som är halvblank i valfri kulör.
    Önskas mattare eller blankare yta än halvblank kan istället glaserade kakel målas med ett varv Häfta grundfärg och sedan två varv med Servalac i önskad glans och kulör.

    Viktig information vid målning av kakel
    • Vi avråder helt från målning av kakel i våtutrymmen. I våtutrymmen krävs att regler för tätskikt följs och detat regelverk tillåter inte målning på kakel eller klinker. Den fukt som finns under plattorna bör ej målas in.
    • Vi avråder från målning av Klinkergolv. Pga av den försämrade vidhäftning som mot kakel och klinker finns är slitage på golv allt för stort för ett över tid hållbart resultat.
    • Sjösten eller andra typer av öppna naturstenar har oftast behandlats med oljor samt att den öppna ytan oftast är svår att göra ren och bör därför ej målas.
    • Vid målning av kakel är det mycket noga att få bort all smuts och fett från ytan men även viktigt att eventuella rester skurmedel mm tages bort från ytan då. Tensider i skurmedel kan annars reagera med färgen som målas. Detta kan vara lite knepigt i fogarna.
    • det går inte att garantera ett bra resultat då det är svårt att säkerställa att fogarna går att få helt rena. Oftast uppstår inga problem men om detta uppkommer kan ytan inte återställas till ursprungligt skick.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter