Kan jag måla i kyla och låga temperaturer?

Kan man måla vid kalla temperaturer?
Varför bör man inte måla under den rekommenderade temperatur som står på burk?
Kan man måla utomhus när det är 5 grader varmt på dagen.

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej

    Dessa frågor är viktiga frågor för att nå ett bra och hållbart målningsresultat.

    För att den process som sker i färg när den torkar, inte ska förändras /störas så får temperaturen för ytan och luften över dygnet inte understiga 7-10 grader.

    Svalare temperaturer kan göra att färgen inte sedan torkar som den ska och förblir klibbig. Även blåsor och missfärgningar kan uppstå och att ytan blir kulörmässigt flammig.
    Understiger temperaturen 0 grader kan i värsta fall om ytan inte hunnit torka tillräckligt frysa på ytan och då behöva tagas bort från ytan.

    De torktider som för våra produkter anges är vid optimal förutsättning 23 grader och max 50% luftfuktighet. Om temperaturen istället är ca 15 grader så får man redan här en längre torktid.
    Vid högre fuktighet avdunstar mindre fukt från den nymålade ytan och torktid kan även förlänga pgs dessa omständigheter.

    Tänk därför på att:
    • Inte måla om ytan eller dygnstemperaturen över dygnet kan understiga 7-10 grader.
    • Använd inte produkter som som stått och blivit kalla. Gäller förutom färg även spackel och fog. Använder man  kalla produkter där innehållet har en sval temperatur kan torktider behöva förlängas . Har produkt varit utsatt för frost bör de ej användas.

    • Mycket viktigt att om man målar i svalare och eller fuktigare väderlek tänker på att ta till extra torktid och inte måla nästa varv för snabbt. Får de olika målade varven  torka för lite finns risk för att lösningsmedel stängs in och bildar blåsor.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.