Måla furutrappa med Linoleum på stegen

Jag vill måla om min trappa.
Det är en lackad furutrappa med infällda steg i linoleum och dessa vill jag ska vara kvar.
Kan man måla på Linoleumstegen?
Om det fungerar , kan jag använda samma färg till stegen, dvs på linoleumen, som jag gör på övriga trappan i trä?

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej

    Javisst kan en och samma produkt användas. Men det finns fördelar att måla med både Entre Golvfärg och Studio Golvfärg
    Vill man inte använda två olika produkter kan Entre Golvfärg användas till hela ytan men kan vara aningens hårdare och med trä mindre följsam och eventuellt kan man få beräkna med en aningens tätare förbättringsmålning .

    Vår rekommendation är att måla dessa ytor med olika produkter och anledningen till detta är att
    Linoleummattor rekommenderas målas med Entre Golvfärg.

    Trägolv/trappor målas i första hand med Studio Golvfärg  som är anpassad för ytor av trämaterial.

    Förarbete
    • Tvätta alla ytor noga med Målartvätt, eftertorka gärna med vatten för att säkerställa att även alla rester från tidigare skurmedel torkas bort.
    • Mattslipa linoleumytorna, gärna med ett grönt skurnylån. All eventuell Polish och vaxer måste tagas bort från ytan med varmt/ljummet vatten alt borttagare.  När Linoleumytan torkat ordentligt testa att provmåla på en liten mindre yta för att säkerställa att inga rester från Polish finns kvar på ytan.
    • Grundmåla alla ytor av trä med Milltex Multistopp   som är en kvist och spärrgrund som spärrar genomslag från missfärgningar från underlaget.(ej Linoleumstegen) Applicera 1-2 gånger eller tills fullgod effekt uppnås, gärna med roller och släta ut direkt med pensel. Kraftigt missfärgat eller obehandlat trä skall alltid målas minst 2 gånger. Låt torka minst 24 timmar mellan strykningar. Längre torktid ger alltid bättre skydd mot genomslag.
    Slutstrykning

    Måla ytan 2 varv med Entre Golvfärg eller

    Vid val att måla med både Entre och Studio Golvfärg
    • Måla sedan de Linoleumklädda stegen klara med  2 varv med Entre Golvfärg  innan Studio Golvfäg målas 2 varv på ytorna på övriga ytor av trämaterial.

    Om du har frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.