Måla eller lasera om en gammal solsliten fasad från 50-talet?

Hej,

Vi har köpt ett hus med gammal solsliten/näst intill solbränd fasad.
Besiktningsmannen säger att vi inte bör röra fasaden då det är den som är ”hjälten” i att huset inte har enda fuktskada och ett felfritt besiktningsprotokoll.

Men vi tycker att fasaden inte är så fin (trots att det många som försöker efterlikna den på ett modernt sätt..).

Vi undrar om det går att lasera med färg en sådan fasad utan att förstöra panelen/huset?

Tacksam för tips och trix!

MvH
Ronny

Kommentarer

  • Hej Ronny

    Grattis till nya stugan och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.
    Utifrån min tolkning av din beskrivning är den panel som där idag sitter är så pass sol/vader-påverkad och sliten att vi avråder från att måla eller lasera på den befintliga panel som där sitter.

    Detta beror på att alla filmbildande färger och lasyrer behöver ett fast underlag att fästa mot. En sol och väderskadad panel blir mycket porös i sin yta och ofta kan du med enbart nagel skrapa i ytan så släpper det från den.
    Laserar eller målar man på denna yta så gör spänningarna i lasyren att den lite trasiga ytan på virket släpper från sitt underlag.

    Vi rekommenderar istället att byta panel för att få ett bra utgångsläge till ett hållbart resultat.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Med vänliga hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter