Klarlacka på lackfärg

Hej,

Jag håller på att måla ett sängbord med Alcro Servalac halvblank lackfärg och undrar om jag även ska lägga på ett lager Alcro klar halvblank trälack för att bordet ska bli slitstarkare.
Eller är det onödigt?

Mvh
Joakim

Kommentarer

  • Hej Joakim

    tack för din fråga.
    Vi avråder från att lacka ovanpå våra snickeri/lackfärger.
    Det är bättre att i stället måla ytterligare ett varv med lackfärg. Detta gäller alla våra lackfärger.

    Våra lackfärger har en högre slitstyrka och en hårdare yta än klarlack.
    Lägger man klarlack ovanpå en målad yta så kan lack även påverka/förändra kulör kulören.

    Tips!
    Vattenburna färger yttorkar snabbt men behöver härda för att uppnå full slitstyrka.
    Detta uppnår de efter ca 2-3 veckor.
    Därför rekommenderas att under den första tiden vara lite mer försiktig så att ytan inte skadas.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Vi önskar dig en trevlig helg!

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter