Kulören VIT i Bestå

Hur ser våra olika kulörer för Bestå Vit ut och vad skiljer utseendemässigt mellan dem?
Hur kan dessa jämföras med kulörerna i NCS färgkarta.
Här nedan förklarar vi detta.

Men som alltid vid val av kulör utomhus är det viktigt att se dessa fysiskt och i rätt ljus . Det kan också vara svårt via text att skapa sig rätt uppfattning då vi alla refererar olika till nyanser och kulörer.
Vi rekommenderar er därför att alltid även se kulör i verklighet. Bäst är att testa dem på något som kan ställas upp på plats mot fasaden. Då far man enklare en bra bild över hur de kommer upplevas på plats.

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • NCS utvalda färgkarta innehåller 2050 st kulörer.

    Visuellt kan våra ögon uppfatta långt många fler kulörer än detta (uppemot 10 miljoner) vilket gör att spannet mellan NCS kulörerna är rätt stort. När vi skapar egna kompletterande kulörer så finns ibland ingen NCS kulör som ser exakt lika ut som vår egna framtagna.

    När vi uppger närmaste NCS-kod för våra kulörer så kan den därför skilja på olika sätt från den NCS som anges som närmst. Önskar du istället måla med en NCS kulör? Inga problem , då blandar vi till detta till er.

    Våra Standardvita kulörer utomhus:

    Bestå Diamant och  Briljant 2 Vit är mycket nära NCS S 0500-N vilket ger en riktigt vit ton och ser oftare mer vit ut utomhus på större ytor än på prov och inomhus.

    Bestå Utsikt Vit är nära men upplevs lite mer rent vit/mindre grå än S0500-N .

    Bestå Täckfärg 1 Vit är är en äldre kulör som var lite vitare än S0500-N. Bestå 1 vit tillblandas idag på plats i butik.

    Tonad vit är mycket lik NCS S0502-Y, dvs lite varmare i sin ton vilket brukar kompenseras av det kallare ljuset utomhus och uppfattas som en mildare vit nyans .
    Tonad Vit är på större fasadytor att föredra. Den upplevs oftast helt vit utan att på stora ytor ge en bländande vit yta.

    Som alltid när man väljer kulörer för ytor utomhus är det viktigt att se dessa fysiskt och i rätt ljus, så besök närmaste Alcro återförsäljare där du kan få ytterligare kunnig hjälp kring svar på frågor om kulör- och produktval

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen att ställa frågor.

    Hälsningar
    Alcro Kundcenter
  • Hej,
    Har en fråga, jag har en burk Alcro bestå vit som har en 1 på burken, köpte nyligen en ny burk Alcro bestå briljant vit med en 2 på burken, vad är det för skillnad?
    Mvh/Stefan

    Stefan Harrysson
  • Hej Stefan

    Tack för din fråga. Vi ber om ursäkt att vårt svar tyvärr dragit ut över tid.
    2 Vit från Briljant är aningens lite mer grå då den mer liknar NCS S 0500-N än vad 1 Vit Bestå gör.

    Önskas kulör 1 Vit så kan denna tillbrytas på plats i butik. Den heter då 1 Vit Bestå.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter