Kulör på terasslasyr till trall?

Hej,
När vi målade huset (Alcro Lava dvs nästan svart) spillde målaren ut en färgburk på vår altan. De tvättade och skrubbade noggrant trallen men det syns gråa fläckar främst vid kvisthålen på det tryckimpregnerade virket. Vi funderar nu om det går att måla trallen i en terasslasyr med en svag färgsättning i t.ex grått? Det känns synd att ha dessa mörka fläckar och onödigt att byta ut helt nya plankor pga utseende.
Med vänlig hälsning Johanna

Kommentarer

  • Hej Johanna,
    vad tråkigt att olyckan var framme och att färg spilldes ut.
    Här råder vi er dock att först tvätta av ert altangolv med Trallren terrasstvätt och sedan noga slipa av hela golvet.
    Vid slipning rekommenderar vi att ni avslutar med ett slippapper medkornstorlek 120 .  När ni slipar av altanen noggrant så öppnar detta upp träts porer vilket gör att ni får  ner mer av lasyren ner i trät. Detta ger en vackrare kulör och en längre hållbarhet.
    Detta är en rekommendation som alltid gäller vid lasering med Terrass och för er är detta ännu viktigare då den färg som spilldes, även om den torkats upp bildade en tun film på ytan . Denna film yta måste först slipas bort innan ni kan behandla er trall med tex vår lasyr Terrass eller med pigmenterad träolja. Annars fäster det ej på den ytan.

    Terras är en lasyr som ska strykas mycket mycket tunt och ger därför sällan en riktigt mörk yta.

     Terrass får inte bilda film utan måste suga ner i trät.  Annars finns risk att den inte sitter som den ska. Därför är det mycket viktigt att den stryks ut med Målardyna och inte med pensel. Här kan du läsa mer om vår Terrasslasyr
    Återkom gärna om du undrar över något eller om någon  fråga dyker upp.
    Du kan självklart även ringa oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 020-62 20 20,

    Hälsningar
    Christina, Kundcenter Alcro

    Christina Alcro Kundcenter