Kan man måla på laminatgolv?

Är det möjligt att måla ett laminatgolv? Finns det någon speciell produkt för detta?
Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej
    Laminat är en för färg svår yta att vidhäfta mot och det finns ingen speciellt framtagen golvfärg för laminatgolv.

    Det kan vara svårt att uppnå ett över tid få ett hållbart resultat då golvytor utsätts för stort slitage.

    Är det ett laminatgolv som inte har ett präglat mönster utan har en slät yta kan dessa oftast målas.
    Men man får måla lite på eget ansvar då vi inte kan lämna garanti för hur hållbar ytan blir över tid eller hur snabbt golvet kommer slitas.
    Vi tycker att man kan se att måla ett laminatgolv som en tillfällig lösning. Kanske inför ett planerad renovering eller golvbyte och tar med i tanken inför al att måla att när väl laminatgolv målats kan inte ytan återställas till ursprungligt skick.

    Har ditt laminatgolv en mönsterprägling dvs om det är ett mönster i golvet som man kan känna med handen avråder vi helt från målning.
    Slitaget på mönstertopparna gör att golvet mycket snabbt kan se slitet ut om dessa målas.

    För att få bästa möjliga vidhäftning rekommenderar vi följande:
    • Tvätta golvet noga med Inomhustvätt, torka nog bort alla rester från tvätt och andra tidigare använda skurmedel.
    • Matta ned ytan med ett fint till medelfint slippapper.
    • Grundmåla ytan med Häfta
    • Måla två varv med Studio Golvfärg
    Här finns mer information om vår Studio Golvfärg.
    https://alcro.se/produkter/inomhusfarg/golv

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina