Kan man lagra färg?

Hej
Vi har just beställt ett hus, som kommer stå färdigt i början av nästa år. Så vi kommer att måla huset vår/sommar 2017. Nu har vi sett att en butik har erbjudande på er färg (20%). Vi vill gärna måla med alcro bestå. Det vi undrar är om det går att köpa färgen redan nu, och ha den stående tills nästa sommar?

Vi behöver även bättra på lite på ett ställe på ett annat hus som fått en skada. Går det att ta lite ur den burken men ändå spara även den burken till nästa år?
Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej

    Tack för din fråga.

    Det går att förvara färg förutsatt att locken sitter ordentligt och att den förvaras frostfritt. Syre/ luft får inte komma ner genom locket då detta gör att den börjar torka. Mindre burkar kan med fördel vändas upp och ned men man får vara aksam för eventuella läckage.

    Ett annat tips som vi vill ge är att om du redan innan påbörjad målning vet att du kommer spara en del av den färg du har i din burk undviker att doppa verktygen direkt ned i den färg som skall sparas.
    Häll istället upp den färg som skall användas. Då minskar risk att du med verktyg medför bakterier som sedan kan starta en påväxt.

    När du sedan ska måla är det viktigt att den färg du sparat rörs om ordentligt. Gärna med färgvisp eller att du tar med den in till butik och får den uppskakad i skakmaskinen som finns vid brytdisken.

    Kontrollera att din färg ser normal ut i konsistens och luktar som den ska.

    Hälsningar
    Christina
    Alcro Kundcenter
  • Hej. Jag målar med 1 år gammal Fönsterfärg Alcro Bestå. Den är något styv och vill inte flyta ut så väl. Kan jag röra ner några droppar vatten i färgburken för att göra färgen lite bekvämare?
  • Hej Sven,

    Möjligen precis som du säger med en droppe, tänk på att inte späda den för mycket då försämras färgens egenskaper.

    Mvh

    Ulf