Kan man betsa IKEA:s säng Hemnes?

Hej!
Kan man betsa IKEA:s säng Hemnes?
Om ja, hur går jag tillväga?

Hälsningar Gina

Kommentarer

  • Hej Gina

    Tack för din fråga.
    Hemnes har en vit-betsad yta som sedan enligt Ikea lackerats med en Klar akryllack.

    Om denna yta önskas betsas igen behöver den tidigare behandlingen slipas bort helt ned till helt obehandlat trä.
    Om detta görs kan sedan ytan betsas om och lackas igen med vår Träbets och våra Klar trälacker.

    Jag vill dock understryka vikten av att inga lack eller rester från tidigare behandling får finnas kvar på ytan innan den betsas.

    För att Betsa om Hemnes med vår Träbets:
    • Tvätta hela ytan noga vår Målartvätt. Torka sedan noga bort alla tvättmedelsrester.
    • Slipa ned ytan helt ned till trärent underlag.
    • Betsa ytan igen med vår Träbets i önskad kulör.
    • Lacka ytan två varv med Klar trälack i önskad glanstal. Klar trälack finns i Blank, Halvblank och Matt utförande.
    Om du istället önskar måla om  Hemnes med täckande lackfärg:
    • Tvätta hela ytan noga vår Målartvätt. Torka sedan noga bort alla tvättmedelsrester.
    • slipa och matta ned ytan med ett fint slippapper.
    • Grundmåla ytan ett varv med Servalac grundfärg.
    • Måla ytan två varv med någon av våra Servalac i önskad glans och önskad kulör.
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter