Kan jag måla om mina gamla gjutjärnsmöbler?

Hej, jag har en trädgårdsgrupp i gjutjärn som jag skulle vilja byta färg på, hur målar jag dessa på bästa sätt?

Kommentarer

  • Hej Östen,

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    1. Tvätta  ytan noga med vår utomhustvätt Grovren.

    2. Om där finns rostangripna ytor måste all rost först skrapas och borstas bort.

    3. Grundmåla sedan hela ytan med vår rostskyddsgrund Roststopp

    4. Grundmåla sedan ytan ett varv ytterligare med Metallprimer. Metallprimer ökar vidhäftning för den färg som sedan målas och är mycket viktig som mellanstrykning vid målning av vattenburna toppfärger.

    5. Måla sedan två varv med Mekanlack eller Komplett Grund och täck

    Om du har fler frågor eller undrar över något är du självklart välkommen åter.

    hälsningar