Kan jag måla mitt hus i mexitegel?

Hej,

kan vi måla vårt hus om det har en mexitegelfasad? Och med vad ska vi i så fall måla det?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga.

    Tegelfasader som är en underhållsfri fasadtyp mår egentligen allra bäst av att inte målas alls.

    Det finns en ökad risk för frostsprängning av teglet när denna typ av yta målas. Det går inte att säkerställa att detta inte sker vilket man vid ett beslut att måla måste ta med i beaktning.

    Men många önskar ändra fasadens utseende och vill ändå måla dessa och hur gör man då för att minska risk för att få problem?

    För att minska denna risk rekommenderar vi därför att först slamma / putsa ytan.
    Det är störst risk att fogarna leder in vatten in i teglet. Sker detta och ytan hinner frysa innan vattnet torkat upp och dunstat av kan frostsprängning ske.
    Viktigt att tänka på att detta är ett sätt att Minska riskerna men inte något som ger garantier.

    När fasaden putsas och putsen torkat och brunnit klart rekommenderar vi att måla med Silikatfärg.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Vänlig hälsning

    Alcro Kundcenter