Kan jag måla mina köksluckor i laminat?

Våra köksluckor är av hård laminat och jag undrar om vi kan måla dem?

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej, tack för er fråga!
    Javisst man kan måla på laminat men laminat är en mycket hård yta som för färg svår att få riktigt bra vidhäftning mot.

    När man målar på dessa typer av ytor är det bra om man tar med i beräkning att dessa ytor lättare kan skadas/repas och att man eventuellt behöver bättra uppkomna skador lite tidigare än på andra målade ytor.

    Måla på laminerade ytor Servalac Lackfärg matt halvblank eller blank

    • Tvätta ytan noga ren från smutts och fett med vår Målartvätt. Viktigt att även noga bort rester från målartvätt och andra rengöringsmedel från ytan.
    •  För att öka vidhäftning, matta ned ytan med ett fint slippapper.
    • Grundmåla ytorna 1 varv med vår vidhäftande grundfärg Häfta.
    • Och därefter slutligen målar dem 2 varv med Servalac Lackfärg.
    Servalac lackfärg finns i matt, halvblank eller blankt utförande och kan tillblandas i valfri kulör.

    Måla Laminerade ytor med ad. Finess lackfärg.
    • Tvätta ytan noga ren från smutts och fett med vår Målartvätt. Viktigt att även noga bort rester från målartvätt och andra rengöringsmedel från ytan.
    •  För att öka vidhäftning, matta noga ned ytan med ett fint slippapper.
    • måla  varv med Häfta Grundfärg
    • Måla 2 varv med ad. Finess lackfärg.
    ad. Finess Lackfärg är en täckfärg av högsta kvalitet som passar för t ex snickerier, dörrar, luckor och metallytor inomhus. Färgen har utmärkta appliceringsegenskaper och ger en hård och slitstark yta.

    Ad.Finess finns i helmatt, halvblank eller blankt utförande.

    Här i denna länk finns mer information om Servalac och ad. Finess Lackfärg
    Om du har fler frågor eller undrar över något så är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
  • Hej ! Kan man våga sej på att måla en laminerad bänskiva i köket ?
    Mvh Lo Kihlberg

    Lo Kihlberg
  • Hej Lo
    Tack för din fråga.
    Bänkskivor utsätts för högt slitage samt att denna yta ofta får över tider kvarliggande vatten vid tex diskho vilket gör att det är svårt att få uppnå ett hållbart resultat och vi avråder,  oavsett material , från målning av bänkskivor.

    Laminerade ytor är dessutom svår för färg att få god vidhäftning mot och ger här ytterligare risk att ytans mycket snabbt slits.
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter