Kan jag måla min reveterade fasad?

Vi har ett hus med reveterad putsfasad. Huset byggdes 1929 och reveteringen är sedan huset byggdes. Någon gång i slutet av 50- talet omfärgades huset med vad vi tror är en silikatfärg. Hur skall vi gå till väga för att måla om huset?

Kommentarer

  • Hej.

    Börja med en noggrann besiktning av ytan. När reveteringen är så pass gammal finns det alltid risk för nya sprickor i reveteringen när man målar om. Borsta av färgen till så fast underlag som möjligt. Laga upp skador och sprickor med kalkputs.

    Med tanke på att putsen och silikatfärgen är så gammalt rekommenderar jag att ni färgar om huset med Alcro Kalk slamfärg. Den ger minst spänningar i underlaget och minst risk för att skada putsen.

    Här kan du läsa mer om att måla putsfasader:
    http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsf...

    Lycka till!

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.